Više od 240 ljudi poginulo u nesreći aviona Er Indije u Ahmedabadu.
Dok javnost čeka zvanične informacije o uzroku tragične avionske nesreće u Indiji, tema bezbednosti letenja ponovo se našla u centru pažnje. Putovanja su sve češća, bilo poslovna, porodična ili turistička, a mnogi i dalje s poverenjem veruju da je avion najsigurniji vid prevoza. Šta kada se dogodi tragedija? U jutarnjem programu “Redakcija” na Kurir televiziji gosti su bili Stevan Ignjatović, pilot u penziji i Jelena Bukovčić, bivša stjuardesa, koji su podelili svoja iskustva i analizu tragedije.
NAJČITANIJA VIJEST:



- Kada ste me pozvali da gostujem, ja sam celo popodne jurio raznorazne sajtove, tražio snimke, da bih video i mogao da pričam. Po mom mišljenju, a i po mišljenju drugih koji se razumeju u avijaciju, uključujući jednog pukovnika, savetnika američke komisije za ispitivanje udesa. Imamo od sedam tačaka, pet zajedničkih – kaže Ignjatović.
On tvrdi da su uslovi kao što su vetar ili vremenske prilike ovog puta isključeni i da su ključne tehničke i proceduralne greške tokom poletanja.
- Faza poletanja je najkritičnija, tada je avion na maksimalnoj snazi, maksimalno opterećen. Prema mom i prema mišljenju pukovnika koji je to komentarisao, greška je ljudska. Kada avion poleti, čim se odlepi od piste, na 30, 50, 100 metara, pilot komanduje: “Gear up”, da se uvuče stajni trap. Potom se na određenoj visini i brzini uvlače predkrilca i zakrilca. Ako to uradite prerano, ogolite krilo.

Na snimku, kaže on, vidi se da avion ima izvučen stajni trap i da počinje da tone u trenutku kada su, verovatno, pogrešnom komandom uvučeni i predkrilca i zakrilca.
- Krilo je postalo čisto. Avion više nema uzgon, nema brzinu, i ne može da ostane u vazduhu – zaključuje on.
Bukovčić objašnjava da i kabinska posada ima jasna zaduženja tokom poletanja.
- To se zove kritični period zvanično. U tom trenutku radimo mentalni review: znamo gde nam je oprema, na kojim smo vratima, kako se otvaraju. Osmatramo i unutra i napolje i, ako nešto primetimo, odmah javljamo. Ali tada samo glavni purser može da se obrati pilotu. To su momenti kada ne smemo da ih ometamo – kaže Bukovčić.

Ipak, u ovom konkretnom slučaju, dodaje:
NAJČITANIJA VIJEST:
- Mislim da nisu ni oni stigli da shvate šta se dešava. Sve se desilo u sekundama.
Ignjatović naglašava da se ne radi o tehničkoj nesavršenosti letelice:
- Sam avion je savršen, bezbedan, siguran. Ima najsavremeniju opremu. Naručen je u hiljadama komada, Indija je prošle godine naručila 1000, Katar 200. Ali ako čovek pogreši komandu, sve pada u vodu. Pretpostavljam da je neko greškom, umesto točkova, uvukao zakrilca i predkrilca. Ogolio je krilo.
Kurir.rs