x

Kako da pripremite automobil za duži put

Sezona ljetnjih odmora je počela. Ukoliko se spremate na duži put (na more), bolje da potrošite novac prije puta kako biste se uvjerili da je auto ispravan, nego da plaćate šlep službu i „ko zna kakve“ majstore u Grčkoj, Bugarskoj Crnoj Gori... Takva „ušteda“ se definitivno ne isplati.

Zato sami ili u nekom servisu uradite ili provjerite sledeće, a tu su i drugi savjeti, piše sajt Polovniautomobili.

1) Najmanje dvije nedjelje prije polaska na put provjerite auto!

Ne čekajte posljednji dan pred put, zato što je tada već kasno za većinu eventualnih problema.

2) Pritisak u gumama. On ne bi smio da bude ni prenizak, a ni previsok. Provjerite uputstvo proizvođača.

Podsjećamo da se preporučuje da se pritisak u gumama poveća kada je auto opterećen. Mnogi vozači uopšte ne znaju za ovu stavku.

Suviše nizak pritisak u gumama ima razne negativne efekte, od povećane potrošnje goriva, preko ubrzanog habanja guma, lošijeg kočenja i ponašanja u krivinama ili pri oštrim manevrima, do gubitka kontrole pri izbjegavanju iznenadnih prepreka. Sve navedeno je veoma bitno jer utiče na bezbjednost vožnje, kao i na potrošnju goriva.

3) Provjerite pritisak u rezervnoj gumi!

Džaba vam rezervna guma, ako je neupotrebljiva zbog toga što je izduvana.

Nije važno da li je rezervna guma punih dimenzija ili tzv. ćopavac, odnosno rezervni točak manjih dimenzija.

Također provjerite kada je proizvedena rezervna guma, pošto kod starijih polovnjaka može bez problema da bude stara i dvadesetak godina. Tolika starost je definitivno razlog za brigu.

4) Nemate rezervnu gumu, nego set za popravku?

Kakvu god vrstu seta za popravku probušene gume imate, na vrijeme detaljno pročitajte uputstvo za korištenje kako ga ne biste čitali negdje pored puta ili na samom putu, zato što je znatno veća vjerovatnoća da ćete nešto uraditi pogrešno.

Ovo se dešava relativno često, a zatim ostaje zvanje šlep službe, mobilnog vulkanizera ili neke druge vrste pomoći.

5) Provjerite same gume.

Ne morate da idete kod vulkanizera. Izađite negdje gdje može da se vozi npr. 80 km/h po ograničenju i osluškujte kako se auto ponaša – trese li volan, da li ima neobičnih vibracija i slično?

Naravno, i sami vizuelno provjerite gume u kakvom su stanju.


6) Brisači – pri visokim brzinama na vjetrobran se lijepi velika količina insekata, pa novi i dobri brisači zlata vrijede.

Podsjećamo da šoferku treba prati i čistiti od ostataka insekata kad god je moguće i što je detaljnije moguće, pošto kada se osuše i zapeku pod uticajem sunca, ne samo što je teže da ih uklonite, nego fizički oštete metlice (gume) brisača.

7) Rezervna tečnost za brisače – djeluje banalno, ali ako pročitate tačku 6 shvatit ćete zašto je važno imati dovoljno tečnosti za brisače.

Zato je pametno ubaciti rezervu u prtljažnik pošto se ova tečnost prilično brzo potroši.

8) Mali servis – ukoliko je ostalo još npr. 3-4 hiljade kilometara do uobičajenog termina za zamjenu ulja, definitivno se isplati da obavite mali servis prije puta na more.

Nećete mnogo uštedjeti ukoliko to preskočite, a sa druge strane bićete mnogo sigurniji i sam auto će biti „zahvalniji“. Savjetujemo da zamijenite i filtere kabine i vazduha iako ste možda navikli da ih mijenjate na dvije godine.

9) Ponesite rezervno motorno ulje – danas nije neobično da i noviji automobili troše zaista mnogo ulja – neki i više od pola litra na 1.000 kilometara, tako da je veoma dobra ideja da ponesete rezervnih litar ili dva ulja.

Također redovno tokom samog putovanja provjeravajte nivo ulja.

10) Svjetla i signalizacija – ovo je prilično jasno.

Treba da vam rade „standardna“ svjetla, duga svjetla, migavci, pozicije, svjetla za maglu, za rikverc....


11) Antifriz (rashladna tečnost) – provjerite nivo antifriza.

Dobra ideja je da počnete ranije da pratite nivo antifriza, mada bi svaki vozač to trebalo redovno da radi redovno bez obzira da li ide na duži put ili ne. Tako ćete na vrijeme uočiti i najmanji problem koji tokom dužeg puta može da se zakomplikuje.

Ako postoji problem koji niste riješili – tim autom ne idite na more. Ne oslanjajte se na dolivanje tokom puta.

12) Centriranje trapa može da bude dobra investicija pred duži put sa visokim brzinama pošto će sačuvati gume od pretjeranog i nepravilnog habanja, a i sama vožnja će biti sigurnija i prijatnija.

13) Provjerite kočnice – možete da ih provjerite sami, a možete i da obavite ozbiljniju provjeru na valjcima.

14) Pomoć na putu (vrsta „osiguranja“)

Paket pomoći na putu pokriva razne vrste problema koji mogu da vas zadese u zemlji i inostranstvu, ali treba znati unaprijed kakvu pomoć možete da očekujete i u kojim situacijama.

15) Obavezna oprema - izgleda da je protivpožarni aparat (aparat za gašenje požara) obavezan u Makedoniji, Bugarskoj i Grčkoj.

Provjerite sami – svjesni smo da mnogi turisti idu u ove zemlje bez aparata za gašenje požara i da nemaju nikakvih problema, ali naša obaveza je da vas obavijestimo.

Dakle, treba detaljno provjeriti auto prije odlaska na ljetovanje i ostaviti dovoljno vremena da bi se eventualni problemi riješili i popravili.

Zaključak

• Probna vožnja na autoputu

• Probna vožnja u svakodnevnim uslovima

• Probna vožnja na putu sa slabim saobraćajem gdje izbacite mjenjač iz brzine i osluškujete – kako biste “uhvatili” neprirodne zvukove koji mogu da ukazuju na neki problem

• Preventivni pregled u servisu

Napomena: ne štedite auto tokom probnih vožnji. Ako nešto treba da „crkne“, bolje da „crkne“ ovdje.

U svakom slučaju, prije dužeg puta, naročito u neku drugu zemlju, potrudite se da auto bude potpuno ispravan. Zato što i manji kvar u inostranstvu može da vas košta papreno, ali zaista papreno, naročito ako se u računicu ubace šlep služba, gubitak vremena zbog nabavke dijelova, transporta saputnika, čekanje na popravku... I tako ode cijeli odmor vremenski, a da ne spominjemo finansijski.


(Nezavisne novine)

KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.