Close Menu
Ekskluziva.baEkskluziva.ba
    Facebook Instagram YouTube X (Twitter)
    Facebook Instagram YouTube X (Twitter) WhatsApp TikTok
    Ekskluziva.baEkskluziva.ba
    • Naslovna
    • Vijesti
      • Bez komentara
      • Crna hronika
      • Kolumne
      • Predstavljamo
      • Nauka
      • Tehnika
    • Paparazzo
      • Kafice
      • Šetnje
    • Intervju
      • Ankete
    • Sport
      • Nogomet
      • Košarka
      • Ostali sportovi
    • Dešavanja
      • Noćni život
      • Nagradne igre
      • Najave
      • Humanitarne akcije
    • Lifestyle
      • Fashion
      • Putovanja
      • Kuhinja
      • Porodica
      • Veze i seks
    • Auto-Moto
    Ekskluziva.baEkskluziva.ba
    Početna » 176 TIJELA PADALO SA NEBA KAO KIŠA Dva aviona u letu se sudarila iznad Zagreba, Srbija TUŽENA u Strazburu zbog jezive nesreće: “Beba je davala znake života…”

    176 TIJELA PADALO SA NEBA KAO KIŠA Dva aviona u letu se sudarila iznad Zagreba, Srbija TUŽENA u Strazburu zbog jezive nesreće: “Beba je davala znake života…”

    April 19, 2025
    Facebook Twitter WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter WhatsApp Email

    “Zadržite se sada na toj visini i javite prolazak Zagreba”, bile su jedne od poslednjih reči koje je kontrolor leta u Zagrebu razmenio sa pilotom leta JP 550. Nekoliko sekundi kasnije usledila je avionska nesreća sa kojom se malo koja može uporediti.

    Naime, čak i u svetskim razmerama, direktan sudar dva aviona u letu izuzetno je redak, a upravo se to dogodilo na nebu iznad Vrbovca, oko 35 kilometara od Zagreba, 10. septembra 1976. godine.

    NAJČITANIJA VIJEST:

    “DŽABA TI LIJEPA KOSA KADA RAĐAŠ DEFEKTE” Influenserka je dobijala jezive uvrede jer je majka djece sa Daunovim sindromom, a nju ništa nije slomilo, imala i OPERACIJU: “Mislila sam na kćerke”

    Jugoslavija se tada, u vreme Hladnog rata, nalazila na međi istoka i zapada. Preleti iznad teritorije SFRJ bili su učestali, jer mnoge zapadne avio-kompanije nisu mogle da lete iznad teritorija zemalja Istočne Evrope, koje su bile pod uticajem tadašnjeg Sovjetskog saveza.

    Avion DC-9 u vlasništvu jugoslovenske kompanije Inex Adria poleteo je u 10.48 iz Splita za Кeln/Bon sa pet članova posade i 108 putnika. Nešto ranije, sa londonskog aerodroma Hitrou u Tursku je poleteo još jedan avion, Hoker Sideli Trident 3B u vlasništvu Britiš ervejza, sa 54 putnika i devet članova posade.

    Avionima su upravljali iskusni piloti, za kojima je bilo više od 10.000 sati letenja.

    “Imate avion pred vama”
    Kontrola leta: Koji je vaš sadašnji nivo leta?

    JP550: 327.

    Kontrola leta: Zadržite se sada na toj visini i javite prolazak Zagreba.

    JP550: Kojoj visini?

    Kontrola leta: Na kojoj ste sada u penjanju, jer… E, imate avion pred vama, na ISN 335 sa leva na desno.

    JP550: Ok. Ostajemo tačno 330.

    Bila je to poslednja poruka aviona Inex Adria. Sudar se, prema izveštaju o avionskoj nesreći koji je 1982. sačinio Jugoslovenski komitet za transport i komunikaciju, dogodio u 10:14:41. Avioni su se sudarili na visini od 10.000 metara pri brzini od oko 900 km/h.

    Pregledom olupine utvrđeno je da je levo krilo aviona Inex Adria preseklo pilotsku kabinu i prednji putnički deo aviona Britiš Ervejz. Eksplozivna dekompresija Tridenta izazvala je raspad prednjeg trupa – Trident je pao, udario repom o zemlju i proklizao na kratkoj udaljenosti. DC-9, koji je izgubio više od trećine levog krila, odmah je zaronio nosem i srušio se na zemlju, udarivši prvo u desno krilo. Niko od 176 ljudi u oba aviona nije preživeo.

    Policajac koji je među prvima stigao na mesto nesreće prijavio je bebu na zemlji koja „i dalje pokazuje slabe znake života pored britanskog aviona, ali čak i da je hitna pomoć stigla pre mene, bilo je prekasno da se spasi”.

    Кrivac za nesreću bila je Кontrola letenja u Zagrebu. Uprkos činjenici da je saobraćaj iznad Jugoslavije bio gust, tehnologija koju su koristili zaposleni u Кontroli letenja bila je stara i nedovoljno dobra. Osim toga, tih godina je hronično nedostajalo kvalifikovanih ljudi koji bi mogli da obavljaju ovaj komplikovan posao, piše Index.hr.

    Na kraju je došlo do toga da je kontrola letenja kasno obavestila jedan od aviona da ne poleće. Da je informacija o kontroli leta stigla u avion nekoliko sekundi ranije, nesreća bi verovatno bila izbegnuta.

    Kontrolor letenja Gradimir Tasić (28) proglašen je krivim i osuđen na sedam godina zatvora. Međutim, kazna mu je brzo smanjena zbog pobune njegovih kolega. Naime, on je tri dana zaredom radio u smeni od 12 sati jer je nedostajalo osoblja.

    Delovi tela i aviona padali sa neba
    Vrbovčani ne mogu da zaborave ono što se tog septembarskog dana odvijalo na nebu iznad njihovih glava. Sudeći po njihovim kasnijim svedočenjima, prvo se začula velika eksplozija, nešto kao udar groma.

    Ali onda su videli dva aviona kako padaju sa neba. Jedan je padao pravo, drugi je kružio. Delovi aviona, torbe, flaše i druge lične stvari putnika padale su u radijusu od nekoliko kilometara. Ali tela koja su padala sa neba bila su mnogo strašniji prizor. Neka su bili presečena na pola, a neka su padala još uvek vezana na svoja sedišta.

    Među poginulima, najbrojniji su bili Nemci, tačnije stanovnici Zapadne Nemačke koji su se vraćali sa letovanja. Zato je ova nesreća bila velika vest i u svetskoj javnosti.

    Porodice nastradalih su dugo posle nesreće obilazile mesto pada aviona, a na jednom mestu je bio i mali krst koji je simbolizovao sećanje na katastrofu.

    Nesreća je, inače, ostala zapamćena kao jedina u istoriji Britiš Ervejza sa smrtnim ishodom i jedna od najvećih na prostoru bivše Jugoslavije.

    Tužba protiv Srbije
    Pred sudovima u Srbiji, koju Ustavni sud u presudi iz 2016. koja se odnosi na ovaj slučaj definiše kao jednu od pravnih naslednica SFRJ, vođene su dve parnice za naknadu štete, piše “Radio Slobodna Evropa”.

    Jedna je ona koju je pokrenuo Britiš Ervejz, a koja je završila na sudu u Strazburu. Pre toga, decenijama unazad, postupak je vođen pred svim instancama sudova nadležnim za privredne prestupe, pa je tako dospeo i do Vrhovnog kasacionog suda i Ustavnog suda Srbije.

    Prvu tužbu za naknadu štete Britiš Ervejz je podneo tri godine nakon nesreće Okružnom sudu u Beogradu u septembru 1979. godine protiv SFRJ – Savezne uprave za kontrolu letenja.

    Okružnom sudu je bilo potrebno 32 godine da presudi u korist Britiš Ervejza i naloži Srbiji da isplati britanskoj avio kompaniji naknadu štete u iznosu od današnjih nešto više od milion evra. Nakon toga drugostepeni, apelacioni sud je preinačio tu odluku.

    NAJČITANIJA VIJEST:

    Ugasio joj se filter za uljepšavanje usred snimanja! Evo kako izgleda Snežana Đurišić bez trunke šminke

    Usledila je pravna bitka dve strane, koja i danas traje.

    Vrhovni kasacioni sud, kao najviši sud u Srbiji, 2012. godine doneo je presudu u kojoj je većinom odbio žalbe Britiš Ervejza na presude apelacionih sudova koje su osporavale iznos i način obračuna naknade štete.

    Britiš Ervejz se zatim žalio Ustavnom sudu Srbije. Avio kompanija žalila se na povredu prava na pravično suđenje i suđenje u razumnom roku.

    Četiri godine kasnije, 2016. Ustavni sud donosi odluku kojom je utvrđeno da je povređeno pravo Britiš Ervejza na suđenje u razumnom roku, ali ne i da je povređeno pravo na pravično suđenje.

    Nakon što je iscrpeo sva pravna sredstva u Srbiji, Britiš Ervejz se obraća Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu, koji je u septembru 2021. zatražio je od britanske avio kompanije i države Srbije da odgovore na dodatna pitanja u postupku.

    Paralelno sa tim, devetnaest članova porodica preminulih vodili su parnični postupak za naknadu materijalne i nematerijalne štete pred sudovima u Beogradu. Reč je uglavnom o članovima porodica letačkog osoblja Britiš Ervejza. Nije poznato koliku su naknadu tražili.

    VIDEO POGLEDAJTE OVDJE.

    Blic.rs

    Share. Facebook Twitter WhatsApp Email

    Vezane vijesti

    Lufthansin avion 10 minuta letio bez pilota nakon što se kopilot onesvijestio

    May 19, 2025

    Tuga u BiH: Prestalo kucati srce 25-godišnje Ajle Halilić, klanjala sabah i samo pala

    May 19, 2025

    Dječak se bori za život. Pao s električnog romobila i udario u betonski rubnjak

    May 19, 2025
    NAJČITANIJE DANAS

    Rade oženio sina, pa pobio svatove: Pucao bi i na djecu, ali je stao samo iz jednog razloga

    May 18, 2025

    Rade Šefer iz Sente (Srbija), prije deset godina , 17. maja 2015. godine, dan nakon…

    Ubio trudnu suprugu i dvije kćerke

    May 19, 2025

    Potresno! Stankica je podijelila fotke lica: Uništili ste mi tijelo i uzeli dostojanstvo, ali živa sam

    May 19, 2025

    Ko je USPAVANI PRINC Saudijske Arabije koji već 20 godina LEŽI U KOMI: Otac ne želi da ga ISKLJUČI SA APARATA, mrežama kruže potresni snimci iz bolničke postelje

    May 19, 2025

    Senada iz Sarajeva je posljednji put viđena kako ulazi u avion: Poslije 6 godina majci stiže fotografija iz javne kuće i vapaj kroz 2 rečenice

    May 18, 2025
    Najnovije

    Lufthansin avion 10 minuta letio bez pilota nakon što se kopilot onesvijestio

    May 19, 2025

    Tuga u BiH: Prestalo kucati srce 25-godišnje Ajle Halilić, klanjala sabah i samo pala

    May 19, 2025

    Dječak se bori za život. Pao s električnog romobila i udario u betonski rubnjak

    May 19, 2025

    OVO JE NASILNIK KOJI JE PRETUKAO BIVŠU ŽENU, PA JE BACIO SA TERASE: Kad je policija došla da ga uhapsi zaklljučao se i izvadio 2 noža! (foto)

    May 19, 2025

    Ko je USPAVANI PRINC Saudijske Arabije koji već 20 godina LEŽI U KOMI: Otac ne želi da ga ISKLJUČI SA APARATA, mrežama kruže potresni snimci iz bolničke postelje

    May 19, 2025
    NAJČITANIJE ZADNJIH 7 DANA

    ARKAN UHAPŠEN U DUBAIJU

    May 15, 2025

    Crna Gora ih traži zbog umešanosti u ozbiljna krivična dela. Osumnjičeni su visoko rangirani članovi…

    Rade oženio sina, pa pobio svatove: Pucao bi i na djecu, ali je stao samo iz jednog razloga

    May 18, 2025

    Senada iz Sarajeva je posljednji put viđena kako ulazi u avion: Poslije 6 godina majci stiže fotografija iz javne kuće i vapaj kroz 2 rečenice

    May 18, 2025

    ŠEJLA ZONIĆ : Nazivali su me seljankom,a muža papkom,za nas dvoje tamo nema mjesta! PJEVAČICA SE ODSELILA IZ SRBIJE

    May 14, 2025

    Teška nesreća: Sudar Audija i motocikliste, veliki zastoj u saobraćaju

    May 14, 2025
    PREDSTAVLJAMO

    PREGO LUX: Porodični odmor iz snova već od 29,99€ po osobi!

    May 19, 2025

    Proglašeni dobitnici glavnih nagrada HELL promocije – Mercedes AMG A35 i Kawasaki Eliminator 500 otišli u Sarajevo i Trebinje

    May 15, 2025

    Nejra Beauty Studio – Mjesto gdje ljepota počinje, a samopouzdanje raste

    May 11, 2025

    “Mašinsko pranje tepiha Aladin” – Vaš saveznik za čiste i mirisne tepihe

    April 25, 2025

    AMAZINGA – Mjesto gdje zabava počinje i nikada ne prestaje

    April 22, 2025
    Pratite nas…
    • Facebook 999K
    • Twitter
    • Instagram 156K
    • YouTube
    Facebook Instagram X (Twitter) YouTube Vimeo
    Sva prava pridržana. Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Ad Blocker Uključen!
    Ad Blocker Uključen!
    Naša web stranica opstaje zahvaljujući prikazivanju online oglasa. Podržite nas tako što ćete isključiti svoj Ad Blocker.