x

Odgajateljica savjetuje: Kada je najbolje započeti pripremu djeteta za polazak u školu?

Počevši od jaslica – prvog dolaska djeteta u vrtić - na prvom roditeljskom sastanku govorimo roditeljima da priprema djece za školu počinje prvim danom djetetova boravka u vrtiću!

Često me roditelji pitaju kada ćemo se početi pripremati za školu. I najčešće me to pitaju oko djetetove 6. godine života. A svake godine, počevši od jaslica – prvog dolaska djeteta u vrtić - na prvom roditeljskom sastanku govorimo roditeljima da priprema djece za školu počinje prvim danom djetetovog boravka u vrtiću!

Od samog rođenja djeca prolaze kroz razne faze svoga života. Svakoga dana ona stječu nova saznanja o svijetu koji ih okružuje, odnosima među prijateljima, članovima obitelji, ostalim ljudima s kojima se susreću tijekom života… Sve to utječe na njih i pridonosi njihovom rastu i razvoju. Ako dijete ima razvijenu pozitivnu sliku o sebi, socijalne vještine i emocionalnu stabilnost, lakše će prihvatiti sve promjene u svom životu, a i sve ono što ga očekuje tijekom života.

Od najranijih dana djetetovog života potrebno je jako puno s njim razgovarati, upućivati ga da primjećuje ljude oko sebe, svijet koji ga okružuje (ukazivati mu na promjene u prirodi, uključivati ga u život obitelji raznim zadacima koji su u skladu s njegovom dobi – vjerujte dijete jako puno stvari može samo napraviti i to ga jača u njegovim nastojanjima da što bolje shvati svijet koji ga okružuje).


Koje su zablude o pripremi za školu?

Kada razmišljamo o pripremi djeteta za polazak u školu vrlo često se javljaju dvije zablude:

1. Djeca se za školu pripremaju tek zadnju godinu pred polazak u školu

Iako intenzivnija priprema za školu zaista počinje zadnju godinu boravka u dječjem vrtiću, djeca se od rođenja pripremaju za školu. Razlog tome je što je za polazak djeteta u osnovnu školu puno važnije poticati njegov socio-emocionalni razvoj – razvijati pozitivnu sliku o sebi, samostalnost, disciplinu, upornost, spremnost na suradnju…, a to se uči i stječe duži niz godina.

2. Čitanje i pisanje najvažnije je usvojiti prije polaska u školu

Premda većina roditelja podrazumijeva kako bi priprema za školu trebala obuhvatit učenje čitanja, pisanja, računanja i slično, za djecu to nije neophodno. Navedene vještine djeca vrlo brzo savladaju polaskom u školu ako imaju dobro razvijene predčitalačke i grafomotoričke vještine.

Djetetova najvažnija aktivnost je IGRA. Kroz igru ono najbolje i najbrže usvaja znanja i vještine koje su mu potrebne kako bi se pravilno razvilo.

Spremnost za školu je kombinacija različitih sposobnosti, vještina, znanja, navika i motivacije koja omogućuje djetetu uspješno savladavanje svega što ga u školi (i u daljnjem njegovom životu) očekuje.

Koja je sposobnost iznimno potrebna za školu?

Jedna od najvažnijih sposobnosti koja je djetetu potrebna za školu je socio-emocionalna spremnost. Može li se dijete odvojiti od roditelja bez problema i samostalno funkcionirati u nepoznatoj sredini? Ostvaruje li uspješnu komunikaciju i suradnju s vršnjacima i ostalim osoba s kojima se susreće? Poštuje li pravila i društvene norme? Izražava li svoje emocije na socijalno prihvatljiv način?

Emocionalna spremnost za školu uključuje kontrolu djetetovih emocija, odnosno emocionalne reakcije koje su primjerene dobi i situaciji u kojoj se dijete nađe, sposobnost odgađanja svojih potreba i želja. Od djeteta očekujemo da bude samostalno u obavljanju zadataka koje pred njega postavimo. Potrebno je da bude samopouzdano, sigurno u sebe, da ima pozitivnu sliku o sebi.

To sve podrazumijeva da je dijete svjesno svojih mogućnosti, sposobnosti, ali i ograničenja koje ima. Djetetu je važno da se ono prihvaća sa svim svojim obilježjima - dobrim i manje dobrim. Potrebno je djetetu osvijestiti da postoji mogućnost da neće sve biti onako kako je ono zamislilo i da treba biti spremno prihvatiti i pohvalu i pokudu na za to primjeren način. Dijete treba osvijestiti da će biti često izloženo situacijama neuspjeha ili kritike, pa se treba znati nositi s neuspjehom, potrebno je da ima određenu razinu tolerancije na frustraciju što će mu pomoći kako bi ostalo ustrajno.

Potrebno je malo zastati i pokušati odgovoriti na ova pitanja. Ako ste zbunjeni svojim odgovorima na ova pitanja – još nije kasno jer se sve može popraviti.


Potrebno je:

 Razgovarati s djetetom o tome kako se ono osjeća

 Potrebno mu je biti podrška u izražavanju svih djetetovih emocija

 Ohrabrujte i podržavajte djetetovu vjeru u sebe i svoje mogućnosti

 Nemojte pred dijete stavljati prevelike zahtjeve za koje niste sigurni hoće li ih ono moći ispuniti

 Potičite djetetovu samostalnost (brigu o sebi, njegovim stvarima, uzimanjem obroka, obavljanjem manjih zadataka u kućanstvu,…)

Što još obuhvata priprema za školu?

- Vježbanje hotimične pažnje (potrebno je dijete poticati da zapaža stvari i pojave oko sebe i da o tome priča)

- Razvijanje sposobnosti opažanja i promatranja (poticati dijete da detaljno priča o svemu što vidi – prilikom šetnje, igre na dvorištu, izletu u prirodi,…)

- Vježbanje koncentracije (kod rješavanja raznih zadataka, ali i kod svakodnevnih aktivnosti kao što su priprema za odlazak u vrtić, oblačenje, pospremanja igračaka nakon igre,…)

- Razvijanje socio-emocionalnih vještina

- Stvaranje pozitivne slike o sebi

- Stvaranje kulturno-higijenskih (briga o svom zdravlju i osobnoj higijeni) i radnih navika

U zadnjoj godini pred odlazak u školu s djecom intenzivnije radimo na grafomotoričkim pripremama.


(Roditelji.story.hr)

KOMENTARI
0

Morate biti registrovani i prijavljeni kako biste komentarisali sadržaj.